رشته مدیریت کشاورزی

پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت کشاورزی از سال 81 در دو دانشگاه تهران و تبریز آغاز شد. این رشته که به لحاظ نزدیکی به رشته اقتصاد کشاورزی در دانشکده اقتصاد کشاورزی تدریس می شود دارای دروس متنوع و کاربردی زیادی است که از اعتبار خاصی در بین رشته های کشاورزی برخوردار می باشد. این رشته در دانشگاه تبریز تحت عنوان مدیریت مزرعه و در دانشگاه تهران تحت عنوان مدیریت کشاورزی تدریس می شود که این دو رشته  فقط در 7 الی 8 واحد با هم تفاوت دارند. رشته مدیریت کشاورزی در مقطع کارشناسی ارشد دارای 18 واحد پیش نیاز و 32 واحد اصلی می باشد. جنبه های علمی و کاربردی این رشته جذابیت زیادی را بین دانش آموختگان رشته کشاورزی ایجاد نموده است. دانشگاه تهران در سال 81  پذیرش در این رشته را آغاز و در سال 82 دومین و آخرین ورودی این رشته را پذیرش نمود. در حال حاضر دانشگاه تهران در رشته مدیریت کشاورزی پذیرش دانشجو ندارد. دانشگاه تبریز از سال 81 پذیرش در رشته مدیریت مزرعه را آغاز و همچنان مشغول به پذیرش دانشجو در این رشته می باشد.

طبق گفته های یکی از مسئولین دانشگاه این رشته به درخواست وزارت جهادکشاورزی تأسیس شد و در ابتدا قراردادی فی مابین دانشگاه تهران و وزارت کشاورزی منعقد شد که بر اساس آن دانشجویان پذیرفته شده در این رشته در دانشگاه تهران می باید توسط وزارت کشاورزی بورس شوند. ولی بعد از ادغام دو وزارتخانه کشاورزی و جهادسازندگی این قرارداد کان لم یکن تلقی شد.

متاسفانه در حال حاضر توجه خاصی به این رشته نمی شود. رشته مدیریت کشاورزی  دارای واحدهای پیش نیاز زیادی می باشد که با توجه به سنگینی مقطع کارشناسی ارشد از کارآیی دانشجویان این رشته می کاهد. با توجه به نیاز کشور و بخش کشاورزی به این رشته باید رشته مدیریت کشاورزی از مقطع کارشناسی تدریس شود تا دانشجویان با زمان مکفی کارآیی لازم را در این رشته داشته باشند.

واحدهای کارشناسی ارشد رشته مدیریت کشاورزی

واحدهای پیش نیاز

تعداد واحد

واحدهای اصلی

تعداد واحد

اقتصاد خرد 1

3

ارزشیابی پروژه

2

اقتصاد ریاضی

3

توسعه پایدار و مدیریت منابع طبیعی

3

اقتصاد تولید

3

رفتار سازمانی و رهبری تکمیلی

2

اقتصاد کلان

3

کاربرد برنامه ریزی ریاضی در مدیریت کشاورزی

2

بازاریابی محصولات کشاورزی

3

مدیریت کشاورزی تکمیلی

3

حسابداری 1

3

برنامه ریزی زراعت و باغبانی

3

 

 

تجزیه و تحلیل اقتصاد و سیاست های کشاورزی

2

 

 

روستا شناسی و توسعه روستایی

2

 

 

حسابداری و امور مالی در کشاورزی

2

 

 

روش تحقیق در مدیریت کشاورزی

2

 

 

کاربرد کامپیوتر در مدیریت کشاورزی

2

 

 

کارورزی

2

 

 

سمینار

1

 

 

پایان نامه

4

جمع

18

 

32

چکیده انگلیسی پایان نامه ام

Optimizing Transportation of Oilseeds in Iran

 

Abstract

Oilseeds, as industrial crops, are considered the main sources of edible oils for human beings and oil cakes in feeding for poultry activities. Therefore, they have special positions among agricultural crops. It is vital that the processing activities of vegetable oil industrial depend highly on the availability of the supply of oilseeds. Due to the wide spread of the production regions of oilseeds in Iran, the transportation costs of these crops impose higher costs on the production of vegetable oils. For this reason, constructing an economic transportation model will enable us to optimize various activities in transportation systems for oilseeds which will bring lower costs for both producers and final consumers.

The main objective of this study was to construct a linear programming transportation model in order to minimize the transportation costs of oilseeds crops (sunflower, soybean, rapeseed and safflower) shipped from different supply regions to different pressing oil factories. The number of production centers (supply origins) for sunflower, soybean, rapeseed and safflower are 40 regions, 30 regions, 76 regions and 29 regions respectively, including two importing origins for soybean. Also, the demanding centers for sunflower, soybean, rapeseed and safflower seeds are 7 factories, 16 factories, 13 factories and 7 factories, respectively.

This study used the monthly data of year 1383 based on the capacities of origin supplies, warehouse, monthly consumption of demanding centers and related transportation cost. Lingo computer package was applied to solve the transportation model. Based on the optimal solutions of the model, the transportation cost reductions for sunflower, soybean, rapeseed and safflower seeds are 434,420,500 Rials, 87,664,424,000 Rials, 1,296,258,000 Rials and 88,751,400 Rials respectively in 1383.

 

Key words: linear programming, optimizations, transportation, oilseeds

 

دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد

به اطلاع عزیزان علاقمند به رشته مدیریت کشاورزی می رساند جلسه دفاع از پایان نامه اینجانب سعید مقیسه دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی دانشگاه تهران تحت عنوان

((بهینه سازی حمل و نقل دانه های روغنی در ایران))

به راهنمایی جناب آقای دکتر پیکانی و مشاورت جناب آقای دکتر صالح در تاریخ ۱۸/۴/۸۵ راس ساعت ۸:۳۰ صبح در دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران برگزار می گردد.

چکیده پایان نامه ام

عنوان :

بهینه سازی حمل و نقل دانه های روغنی در ایران

 

چکیده

دانه های روغنی بعنوان گیاهان صنعتی، بدلیل کاربردهای فراوان در تغذیه انسان و کنجاله آن در تغذیه دام و طیور و مصارف متعدد صنعتی و غیره از جایگاه ویژه ای در میان محصولات کشاورزی برخوردارند. چرخه صنعت روغن نباتی بر وجود و عدم وجود دانه های روغنی می چرخد. حمل و نقل دانه های روغنی به لحاظ پراکندگی مناطق تولید در سطح کشور از موارد مهم و تأثیر گذار بر هزینه های تولید روغن نباتی می باشد. مسلماً ارائه یک الگوی اقتصادی جهت بهینه سازی حمل و نقل دانه های روغنی، علاوه بر کاهش هزینه حمل و نقل بر قیمت تمام شده روغن نباتی تأثیر گذاشته و نهایتاً منجر به کاهش بار اقتصادی از دوش تولید کنندگان و مصرف کنندگان این کالای ضروری میگردد.

این تحقیق با هدف ارائه مدل ریاضی حمل و نقل بمنظور تعیین برنامه بهینه حمل و نقل دانه های روغنی آفتابگردان، سویا، کلزا و گلرنگ از مناطق تولیدی و مبادی ورودی بعنوان مراکز عرضه به کارخانجات روغنکشی بعنوان مراکز مصرف انجام شده است. تعداد مراکز تولید و عرضه دانه آفتابگردان 40 منطقه، دانه سویا 30 منطقه، دانه کلزا 76 منطقه و دانه گلرنگ 29 منطقه و 2 بندر ورودی برای سویا و تعداد مراکز مصرف آفتابگردان 7 کارخانه، سویا 16 کارخانه، کلزا 13 کارخانه و گلرنگ 7 کارخانه
می باشد. تحقیق حاضر بر اساس آمار و اطلاعات سال 1383 به صورت ماهانه و با استفاده از بسته
نرم افزاری
LINGO صورت گرفته است. اجرای مدل پیشنهادی باعث صرفه جویی اقتصادی در هزینه حمل و نقل دانه آفتابگردان به میزان 434.420.500 ریال، دانه سویا به میزان 87.664.424.000 ریال، دانه کلزا  به میزان 1.296.258.000 ریال و دانه گلرنگ به میزان 88.751.400 ریال نسبت به هزینه حمل و نقل پرداخت شده در سال 1383 می گردد.

کلمات کلیدی : برنامه ریزی خطی، بهینه سازی، حمل و نقل، دانه های روغنی

 

چند روزیه که شدیداْ مشغول تکمیل پایان نامه ام هستم و نتونستم تو وبلاگم چیزی بنویسم. ان شاء الله سعی می کنم بعد از دفاع از پایان نامه ام (هفته آینده) هر روز مطالب مهم و علمی در وبلاگم بنویسم.